we-go-canada-2.reismee.nl

Terug in Canada

U ziet het, wij hebben ons verblijf in Amerika niet van staatswege hoeven te verlengen. Wij werden zonder enig probleem in Canada toegelaten. Waren de Amerikanen nog enigszins begaan met onze reis, de Canadezen hebben kennelijk zoiets van: jullie waren er al en zijn nu weer terug. Heb je zelf gewild, dus welkom.

Wat je op televisie ziet is bijna niet te geloven. Al die programma's waarin getoond wordt hoe het er aan de grens aan toe gaat, nou vandaag en hier dus niet. 2 simpele vragen en we mochten verder. De vragen die ons gesteld werden waren:

1. gaat u weer terug naar Amerika 2. heeft u persoonlijke beschermingsmiddelen bij u.

Op de eerste vraag konden we antwoorden niet binnen 3 maanden. Met een resoluut gebaar werd de uitnodiging uit ons paspoort gescheurd. Over de 2e vraag moesten we even nadenken. Persoonlijke beschermingsmiddelen??? Wapens e.d. zouden hier wel niet bedoeld worden. Die mag je zowiezo niet hebben. We hebben ons kapot geprakkiseerd maar we konder er niet op komen. T'is lullig maar waar, dus hebben we maar NEE gezegd. Dat vond hij niet vreemd. Maar voor het zover was moesten we eerst nog een eindje rijden.

We zijn om 08.00 uur vertrokken omdat we wisten dat we onze tijd vandaag nodig hadden. Hoewel we geen klok hebben, hebben we wel de tijd. en die hadden we nodig vandaag. In Columbia Falls, na net een half uurtje rijden zagen we een hele grote supermarkt Super 1 Foods Ze hebben gelijk het was SUPER. Het vlees zag er heerlijk uit. Een sirlion steak, We voelden ons wel bezwaard, maar als we toen hadden geweten welke 2 vragen er gesteld zouden worden, hadden we er wel meer meegenomen. Voor de insiders: het is stickertjes vlees en er lagen er meer van.

Na een kwartiertje kwamen we bij de Safeway aan. In Amerika hebben ze wel een klantenpas, in Canada niet, Daar krijgt iedereen de korting. Bij de kassa met een stoer gezicht de pas getrokken, bleek hij van de City Market te zijn. De cassiere, niet de beroerdste, redde de situatie, trok een la open en wij kregen onze eigen persoonlijke klantenpas van de Safeway. In Canada niet te gebruiken, maar ik zal me er persoonlijk voor inzetten, dat we binnen niet al te lange tijd van die pas gebruik kunnen maken. We hebben nog uit gekeken naar wat persoonlijke beschermingsmiddelen in de vorm van deodorant, maar de gewenste uitvoering was niet meer leverbaar.

De vorige reis heb ik gemeld dat dronken worden in Canada een dure aangelegenheid is. Voor ons zowiezo. We moeten er eerst naar toe vliegen. Voor dat geld kun je overal dronken worden, maar ook voor hen die er al zijn, is het duur. Goede raad is duur maar wel gewenst. De Nederlandse Canadees of Canadese Nederlander, zo u wilt, vertelde ons dat alcohol in Canada duur is omdat de overheid er veel belasting opheft. Een glaasje heffen kan, maar dan wel sparen. Nu zijn er aan de grens met Canada, aan de Amerikaanse zijde, Tax Free winkels. Zonder belasting gaat alles er beter in. Dus kregen wij de raad net voor de grens te stoppen en aan de linkerzijde Tax Free drank te kopen. Je ziet het: Al woon je 40 jaar in Canada, het blijven Hollanders.

Een goede raad volg je natuurlijk op en zo werd er een fles Bacardi Gold gekocht voor de helft van de prijs in Nederland maar wel met 2 keer zo veel inhoud. Het bijzondere was echter wel dat je de fles niet mee kreeg. Ik hoor u al denken: Ja zo kan ik ook goedkoop drank kopen. Maar zo werkt het niet. De collega van de cassierre pakt, als er betaald is, de fles, stapt er mee in de auto. Rijdt daarmee in de richting van de grens en 250 meter voor de grens krijg je van haar de fles aangereikt. Daarmee wordt voorkomen dat je Tax Free drank koopt en per ongeluk de verkeerde kant oprijdt. Je overschrijdt dan wel een grens maar geen lands grens en dat is een vereiste bij Tax Free inkopen.

Na, zoals eerder vermeld, zonder problemen en nu met een fles Bacardi van meer dan een liter, de grens te zijn gepasseerd, koers gezet op Cranbrook. De eerste plaats in Canada met grote winkels, of zoals u wilt, de eerste grote plaats met winkels. De resterende aankopen moesten worden gedaan, die wij niet in Amerika durfden te doen. Ook moesten er nieuwe schoenen komen, omdat een halve zool in Amerika het wandelen verpestte. Eigenlijk niet waar, want we hebben een paar schoenen om te wandelen, een paar om door de stad te slenteren en cozy slippers voor de momenten van rust. Het slenteren door de stad werd bemoeilijkt. Een paar city slippers moesten er dus komen.

Bij de Walmart mooie gezien, maar toen was die halve zool nog niet in beeld. Dus nu bij de Walmart gekeken maar de enige schoenen die in aanmerking kwamen waren werkschoenen en die wil je op je vakantie niet dragen, Aan de overzijde van de Walmart was een Outdoor winkel. Echter daar bleek dat de Canadezen op grote voet leven. Voor een bevallige Nedelandse voet geen schoen die paste. Dus wie de schoen past trek hem aan, nou dat spreekwoord kennen ze hier niet. Wat ze hier wel kenne, maten verwisselen. Net als in Amerika waar maat M een S is zijn hier de schoenmaten aangepast. Maat 8 zou ruim 41 moeten zijn in Nederland maar is hier 40 half. Een als je dus niet verder kijkt dan je neus lang is, loop je hier al gauw naast je schoenen. Gelukkig toch een paar gevonden zodat het City slenteren weer veilig gesteld is.

Na alle boodschappen doorgereden naar Radium Hot Springs waar we net voor half zes aankwamen. Een schitterende plek. Aan een snel stromend riviertje. Hier kun je wel langer blijven. 3 nachten als het kan, maar de Canadese vaders hebben roet in het eten gegooid. Er is maar voor 1 nacht plek, want zondag is het vaderdag, De camping is vol. We moeten dus op zoek naar een andere slaapplaats. Zul je zien, moeten we uitgerekend met vaderdag in een stal slapen. Dat is een ander elders in het jaar ook overkomen en dat wordt nog elk jaar herdacht.

We gaan dus morgen gelijk op pad en waar we terecht komen, u leest het wel te zijnertijd, In Banff moeten we koffie gaan drinken om ons verhaal kwijt te kunnen. De komende 1 1/2 week zitten we in de bossen en daar is geen internet. Moet dus gauw een natuurproduct worden. Dan kunnen we overal ons verhaal kwijt. Het is nog een heel verhaal geworden. We willen u met een weekend bijlage verblijden. Het zondag tenslotte vaderdag .

Pia

Elke morgen kijk ik eerst even naar jullie verhaal. Heerlijk om te lezen. En wat een mooie foto's. Lekker genieten, dan genieten wij op afstand mee.

Linda

Wat een verhalen weer! Nou was ik nooit zo goed in verhaalsommen en dat blijkt nu ook weer ;-)
Je fles afrekenen, half geld betalen en dan moet deze ook nog per auto naar je gebracht worden...
Geniet er van en heel veel plezier nog!
Ga ik nu eens even de foto's bekijken!

Kus!

Louise

Wat een lekker verhaal weer!!! Wij genieten mee!!!

Dikke knuffel vanuit SCHOORL, we missen jullie hier!!!