we-go-canada-2.reismee.nl

Radium Hot Springs

Zoals we al schreven zijn we vandaag vroeg op pad gegaan. Eerst hebben we navraag gedaan bij de camping of er mogelijk een van de vaders afgezegd had. Helaas niet, dus na een snel ontbijt de camper reis klaar gemaakt. Het is prettig alles bij je te hebben, maar voordat je weg kunt moet er eerst gewerkt worden. Water en stroom afsluiten en in de camper alles opruimen dat het tijdems het rijden niet te voorschijn kan komen. Een aantal waterflesjes hebben tijdens het rijden als eens een reis door de camper gemaakt.

Vanuit de canyon zijn we via een steile weg naar het centrum van Radium Hot Springs gereden. Het Visitor Centre ligt vlakbij aan de weg die naar de andere camping gaat. Daar stond op het bord vacancy. Dat biedt goede hoop en via een bochtige weg een eind omhoog gereden. Gelijk na de eerste bocht kwamen ons twee herten tegemoet gelopen. Wij hebben de afgelopen week al meer herten gezien dan de gehele vorige vakantie. Het zouden er nog meer worden.

Om iets over negen kwamen we bij de camping aan en daar hadden ze gelukkig nog een aantal plaatsen met stroom en sommige ook met water. Het is een camping van Parcs Canada en die zijn altijd midden in de bossen gelegen. Ook nu hebben we een schitterende plek met stroom. Ook de komende weken zitten we op campings van Parcs Canada Dat betekend dat we midden in de natuur zitten, stroom hebben en dus van alle gemakken voorzien zijn. Het oude ritme wordt al weer gelijk van stal gehaald: de belevenissen in concept op papier zetten, de foto's klaar zetten en bij de eerst volgende gelegenheid alles op het net plaatsen. In RHS zal dat bij het visitor centre zijn waar Free Internet is.

Zoals ik al schreef zijn we via een bochtige stijle weg naar de camping gereden. Daardoor zijn we hoog boven RHS uitgekomen en hebben een schitterend uitzicht over RHS en zijn omgeving. Ik ga daar niet veel woorden aan vuil maken. Een enkele foto zegt meer dus oordeel straks zelf.

Nadat we een plaats voor 2 nachten veilig gesteld hadden terug gegaan naar het centrum van RHS en het visitor centre. Daar zagen we dat er op de Redstreak campground nog 36 plaatsen voor campers beschikbaar waren. Aan het eind van de middag waren die alle vergeven.

We hebben over de Mainstreet van RHS gelopen en zagen het verkeer vast lopen. Een kudde met big horn sheeps liep over, en in de weg waardoor alles vast liep.

Het doet hier Oostenrijks aan. De natuur zeker, maar ook een aantal restaurants en hotels. Alpenblick, gebouwd in de stijl van een Chalet, Heidi, zo zal de eigenaresse wel heten en restaurant Old Salzburg. Een gewoon Canadees gebouw maar met Schnitzel und Spatzle auf die Karte. We gaan morgen eens kijken hoe het er van binnen uit ziet . De Schnitzel en het restaurant. Echter eerst de eerste trek van vandaag maar oplossen. De oplossing was nabij: Subway...heerlijke broodjes en een schitterend uitzicht.

Radium Hot Springs (RHS) dankt zijn naam aan de hete bronnen die in de omgeving liggen. Wij gaan daar ook in liggen, maar dat later. In de omgeving zijn een aantal wandelingen. We hebben een korte uitgekozen. Het is al wat later en we hebben, gezien de omgeving meer tijd nodig voor een wandeling. Foto's maken kost tijd en klimmen ook. Beiden hebben we veelvuldig moeten doen tijdens de Sinclair Creek Loop,

Je kunt logischer wijs, op 2 plekken starten. Aan het begin of aan het eind, wat dan weer het begin voor een ander is. Wij hebben besloten te starten op de parkeerplaats bij de Hot Springs. Bleek achteraf een goede keus te zijn. Niet vanwege het bad wat we konden nemen daarna, maar de wandeling begon in stijl. We moesten klimmen en na 100 meter hadden we al aardig wat hoogte gewonnen. De wandeling ging door de bossen en eindigde op de weg van RHS naar Banff waar ook de hot springs aan liggen. Het laatste stuk moesten we dus langs de weg lopen. Voordat we bij de weg aankwamen moesten we een behoorlijk stijl stuk afdalen. Zouden we de wandeling daar begonnen zijn zouden we die afdaling als klim voor onze kiezen gekregen hebben. Via Sinclair Creek, met zijn schitterende uitzicht naar de hot springs gelopen. Ik zeg daar niets over. De plaatjes spreken voor zich.

Daarna in de hot springs gelegen, T'is even wennen maar water van 39 gr is lekker maar verkoelt niet. Er is een hot en een cold pool. Er is weinig verschil. In beiden zit water. De een van 39 en de ander van 30 gr. Ook die laatste biedt weinig verkoeling. Je hoort mij niet meer klagen als het zwembad maar 24 gr is. Toch een aantal uurtjes doorgebracht, en hebben genoten van een schitterend uitzicht. Ik bedoel niet de overige zwemmers, maar de hellingen rondom het zwembad.

Tegen etenstijd terug naar de camping De zon scheen nog heerlijk en de wind hadden we in Waterton achter ons gelaten. Terwijl we bezig waren met het voorbereiden werd er door een ander al gegeten. Een hert stond op nog geen 20 meter van de camper te grazen en trok zich van ons niks aan, Wij ook niet van haar en hebben zo samen in het zonnetje genoten van het eten.
In de avond wat regen. Zachtjes tikt de regen op de camper, ritme van de eenzaamheid. Hoewel de campground staat vol en een beide zijden buren.

Ik heb er een nachtje over kunnen denken en terwijl ik schrijf is het 10 uur later en schijnt de zon weer.
Wat de dag ons brengt, leest u later wel.

Zis

Eindelijk kan ik dan ook reageren op jullie Canadian story. Hans als je nog van baan wilt veranderen, probeer dan bij de schrijvende pers te komen dan worden de verhalen uit den Haag ook nog eens opbeurend. Ik heb vanmorgen (zondag 17 juni) jullie reisverslagen gelezen en heb er van genoten. Ga zo door. Ik hoop dat mijn pc er niet weer de brui er aan geeft, dan kan ik jullie blijven volgen. Ik wens jullie nog mooie weken. Geniet ervan!
Groetjes uit IJsselstein