we-go-canada-2.reismee.nl

Het zit mee

Ja het was een hele zit vandaag, 425 km. Maar het zat mee omdat het eindelijk gelukt is om foto's te plaatsen. De eerste 10 gingen goed en voor de rest wilde het uploaden niet lukken. Ook niet, nadat hij er een nachtje over geslapen had. We zitten in Edmonton op een leuke camping midden in de stad. Van de stad is niet veel te merken want de camping ligt in een park dat deels voor een ieder toegankelijk is. Maar ga er maar even voor zitten want eerst volgt de reis naar Edmonton. De hele 425 km.

We zijn bijtijds vertrokken omdat we, zoals we al schreven, het afscheid van de natuur nog wat wilden uitstellen. Da's gelukt. Op ongeveer 60 km van Jasper ligt Miette in de Hotsprings. Er was een korte wandeling langs de oude gebouwen van de Springs, naar de oorsprong van de bron. Het warme water stroomt op 3 plekken uit de grond. De lagere 2 zijn rond de 45 gr maar de laatste en hoogste is 55 gr. We hebben dat niet uit welingelichte bron vernomen maar zelf waargenomen.

De weg naar de springs was 14 km lang. Hij voerde ons vanaf Hw 16 naar het dal waar Miette lag. Een schitterende bergweg. Voordat we naar Miette reden lag aan het begin van die weg Pocahontas. Een oude mijn. Die wilden we wel eens zien. Er viel echter weinig te zien. Zelfs de beer niet. Deze was gisteren en eergisteren gespot op de trail. Wij hebben hem of haar niet gezien. Hij ons mogelijk wel.

Net toen we terug reden naar Hw 16 begon het te regenen. Daar keken we niet van op. Dat was voorspeld en ook duidelijk te zien aan de donkere wolken die er hingen. Maakte ons niet uit want we hadden nog ruim 400 km voor de boeg. Hw 16 is niet te vergelijken met een autosnelweg bij ons, Hoewel hij heeft gescheiden rijbanen met 2 rijstroken en je mag er 110. Precies als bij ons. Alleen kun je hier gewoon linksaf slaan en rijdt je dwars door dorpjes en steden. Je mag dan maar wel 50. Verder is het hier lang zo druk niet op de weg als bij ons. Ik zal eens op zoeken of het woord file hier in het woordenboek staat. Ik heb ze in ieder geval nog niet in de file zien staan. Ja op de parkeerplaatsen bij de attracties.

In Hinton ligt een Walmart en die hebben we met een bezoek vereert. Er moesten nog wat boodschappen gedaan worden en ook de plaatselijke Mac D werd bezocht. Met een refille terug de camper in voor de rest van de tocht. Die hebben we in 1 keer uitgezeten. We moesten nog bijna 3 uur rijden en dat hebben we gedaan. In de spiegels zagen we de bergen achter ons en voor het vlakke land.

Het werd steeds drukker op de weg, een teken dat we de grote stad naderden en volgens de TomTom zouden we rond 18.30 uur aankomen. De lucht boven Edmonton was pik zwart en we zagen de bliksem in de verte. Een paar druppels hebben we ervan mee gekregen.

We zitten in een park met heuvels rondom en kennelijk de plaatselijk ski baan. In het park staat een bouwwerk, een soort tokkelbaan met allerlei hindernissen. Gezekerd aan een touw moet je die hindernissen nemen op 5 verschillende verdiepingen. Leuk voor hen die geen hoogtevrees hebben. In de loop van de avond trokken de wolken weg en ook nu, terwijl ik dit zit te schrijven, zijn ze er niet. De zon schijnt en de lucht is blauw.

We gaan vandaag naar Edmonton Mall. Het grootste winkel centrum van Noord Amerika. Ze hebben er 20.000 parkeerplaatsen en er komen dagelijks tussen de 60.000 en 100.000 bezoekers. Wij zullen een van de parkeerplaatsen bijtijds gaan vullen want zo te zien komen ze er een groot aantal te kort. Wat de dag ons verder brengt zien we wel, het is Canada day, een nationale feestdag hier.

Morgen naar Calgary.

De polsbroekers

En het valt ons niet mee. We moeten binnenkort afscheid nemen van jullie mooie/leuke/beeldende verhalen. Maar we hebben wel weer met jullie kunnen meegenieten. Nog een paar dagen en dan is het alweer voorbij. Ze zijn echt omgevlogen die weken. Jullie nemen weer mooie herinneringen en foto's mee.

Jos

Mooie verhalen en foto's, genoten van al jullie belevenissen. Ook handig dat bij de foto's een titel wordt vermeld, je zou je zo maar kunnen vergissen. Geniet nog van de laatste vakantie-uurtjes en alvast een goede terugreis.