we-go-canada-2.reismee.nl

Beroering in Banff

Wat er zich vandaag in Banff beroerd heeft. Ik ben de beroerdste niet en ga het u vertellen. Eigenlijk roerde iets zich, en daarna niets meer.

Maar voor ik dat ga vertellen,!o eerst even terug naar gisteren. Toen we onze verhalen bij de Starbucks op het net hadden gezet, hadden nog net even tijd om bij het Visitor Centre naar binnen te lopen. We wilden nog wat informatie halen en ook Bear Spray. We hadden al begrepen dat als je echt de natuur in gaat je niet zonder kunt.

In het visitor centre raakten we aan de praat met een medewerkster van Parcs Canada, die ons vroeg waar we vandaag kwamen. Om een lang verhaal kort te houden zij had ,met haar Nederlandse man, in de Agnietenstraat in Utrecht gewoond. In die kleine huisjes. Toen ze hoorde wat we wilden hebben gaf ze ons een uitleg hoe om te gaan met beren. Daarna pakte ze een lege houder met Bear Spray en moesten we oefenen.

You are a Cop kreeg ik te horen. Ik wist niet dat het zo duidelijk was. Toch iets opgestoken bij IBT. De bus met Bear Spray is wel iets groter dan onze pepper spray. Ik heb er maar een foto van gemaakt, want mee naar huis nemen mogen we de spray niet. We moeten hem achterlaten in Canada. Hij mag zelfs de grens niet over naar de US. Aai, nu valt de kwart dollar. Dat werd er dus bedoeld met persoonlijke beschermings middelen.

Dan nu het verhaal waar jullie eigenlijk met smart op zitten te wachten. Hadden we gisteren een hoogte punt, we dachten daar kan vandaag wel een diepte punt tegenaan. Wij zijn naar de Cave and Basin National Historc Site geweest. De plek waar voor Banff alles begon. Maar da's geschiedenis en laten we maar zo. Het is een grot, de Cave, waarin water stroom. Het Basin. Oordeel zelf op de foto.

Daarna wilden we de board walk gaan lopen. Met de nadruk op wilden. Het is een Historic Site en dat trekt altijd bezoekers. In Nederland doet men er veel aan om bezokers te trekken en te houden. Daar moest ik aan denken toen ik op de board walk een opgestopte speelgoed beer zag staan.Leuk voor de bezoekers dacht ik nog, maar hier gaat men daar toch serieuzer mee om. De nativs zijn niet zo naif als de bezoekers, Het was een echte beer en da's schrikken. NIet gelijk de spray gepakt maar het toestel zodat jullie kunnen mee genieten.

Toen gelijk naar de administration en daar verteld wat we gezien hadden. Daarbij vol trots de foto laten zien. Daarna bewoog zich een heleboel en vervolgens niets meer. Uit alle hoeken en gaten kwamen medewerkers van Parcs Canada bewapend met Bear Spray en paint ball geweren. Niemand mocht meer naar boven en wij zijn stilletjes de andere kant op geslopen. Het was toch echt de schuld van de beer dat ze niet verder mochten.

Wij zijn de andere kant opgelopen en hebben een wandeling langs de Bow River gemaakt. Bij terugkomst gauw de camper gepakt en weggereden. Naar de andere kant van Banff. We hebben daar de route naar Lake Minnewanka genomen. Die hebben we 3 jaar geleden ook gereden maar ook nu keken we onze ogen weer uit. Zie zelf maar.

Via Two Jack Lake naar Lake Minnewanka. There the twisting shoreline trail to Stewart Canyon. Met dank aan de brochure van Banff. Deze hebben we 3 jaar geleden niet gezien en gelopen. Waarom weten we niet maar gelukkig hebben we hem nu gelopen en hij was zeker de moeite waard. Oordeel zelf.

Vervolgens op de terugweg de Lower Bankhead Trail gelopen. Een route langs de restanten van een oude kolenmijn. Tot 1922 werden daar de kolen gedolven voor de Canadese Spoorwegen. Het delven stopte dat jaar en alles werd afgebroken. De funderingen van de gebouwen staan er nog. De woningen werden verplaatst naar Banff of Calgary en de fabrieks gebouwen afgebroken. Het geheel is nu een natuurpark waarin nog bergen met steenkool liggen. Voor wie het mee wil maken google maar eens op Bankhead Canada. Dat scheelt mij weer tikken.

We hebben een part time fotoredacteur bereid gevonden wat foto's van de afgelopen dagen te verzamelen en deze op het net te zetten. Kosten: 1 Coffee at Starbucks. Moesten we toch heen om het verhaal op het net te zetten.

We zitten nog 1 dag in Banff en gaan dan door naar Lake Louise. We zitten op de helft: Calgary, Waterton, Glacier, Radium Hot Springs en Banff. Volgen nu nog Lake Louise, de Icefield Parkway, Jasper, Edmonton en Calgary. 15 dagen voorbij en nog 15 te gaan. Of het ook even zoveel verhalen worden kan ik niet beloven. We hebben vakantie en niet altijd internet. In Lake Louise zal het moeilijk worden want ook daar zijn de bekende merken niet aanwezig.
Tot dan.

Angela

Op de helft en yes een echte beer op het pad! Gaaf zeg! Gelukkig niet de megafles bearspray hoeven te gebruiken, maar gewoon een foto zodat we het in Nederland ook geloven;-) De beren in NL zijn ook aangekomen. De mannen krijgen vanmiddag onderricht in het leven van de beer in Canada;-) Ben blij dat de fotoredactie onder het genot van een kopje SB toch nog tijd gevonden heeft! Wat een mooie foto's. Het is in ieder geval genieten. Voor jullie daar en door de foto's voor ons hier. Nog heel veel plezier, maar dat zal zeker goed komen!

Linda

Nou wat een verhaal weer. Dat wordt naast een fotoboek, meteen een boek erbij.
Hier is ook de beer aangekomen en die viel goed in de smaak ;-)
Ik zal vanmiddag de foto wel laten zien van de echte, dat gelooft Effy nooit :D

X!

de Polsbroekers

Tsjonge wat een belevenissen weer!! En nu met een echte BEER!! Na alle herten van de afgelopen 2 weken eindelijk eens het echte werk. Maar het levert dan wel weer een beregoed verhaal en een mooie foto op. Wat wij dan weer kunnen lezen en zien. En de andere foto's zijn om bij weg te dromen. Heel mooie beelden van de meren en bergen. Geniet van de volgende dagen dan genieten wij net zo hard mee.

senna

lieve opa en oma
hoe is het met jullie
het is een leuke kaart
hebben jullie die beer ge
zien groetjes senna

NOAH

Hallo opa and oma is het leuk in canada en de kaart is mooi en gaat het goed met jullie lieve groeten NOAH