we-go-canada-2.reismee.nl

Waarom ??

Vandaag is het zondag en bij uitstek de dag om je bezig te houden met de diepere gronden van het leven en alles daarom heen.

Waarom, is een vraag die de wereld al eeuwen bezig houdt. Zoals, waarom zijn wij hier op aarde? En evenzo belangrijk, waarom toeteren Canadese treinen? Op de eerste vraag blijf ik u het antwoord schuldig. Op de tweede vraag meen ik een antwoord te hebben. Waarom toeteren Canadese treinen? Gewoon omdat ze dat kunnen. Niet 1 keer meer meerdere keren.

Elke trein die bij de camping voorbij komt TOETERT. Jawel met hoofdletters. Het gaat met zo'n volume dat ze het zelfs in Canada kunnen horen. Op elk moment van de dag, alleen als er een trein voorbij komt. En dat zijn er wat. We zijn vandaag naar het oude station van Lake Louise gegaan om dat wetenschappelijk vast te kunnen stellen. Een antwoord op een dergelijke pragmatische vraag verdient een gedegen onderzoek. Tijdens ons onderzoek zijn er 4 treinen voorbij gekomen. De eerste was al bijna weg en de andere ging al weg, dus die tellen niet mee in de resultaten. De eerst volgende hebben we wetenschappelijk bekeken. U wilt natuurlijk weten hoelang deze trein was. In Canada kijkt men niet hoelang een trein is, maar hoelang een trein duurt. Gemiddeld is dat 5 minuten.

In Nederland bestaan treinen uit een locomotief en een aantal wagens. In Canada bestaan treinen uit meerdere locomotieven met een aantal wagens, gevolgd door weer een locomotief en een aantal wagens en soms, maar niet altijd, afgesloten door weer een locomotief. Een dergelijke combinatie duurt 5 minuten. Ze redden het in Canada dus niet om om de 10 minuten een trein te laten rijden. De eerste trein van ons onderzoek duurde 5.23. De tweede 4.56. Beide treinen hebben 5 keer getoeterd in onze aanwezigheid. Da's dus een heleboel lawaai. En waarom? Waarschijnlijk om te laten horen dat ze er aan komen. Dat is volledig onnodig, De trein maakt zelf al zoveel lawaai dat horen en zien je vergaat. Ze toeteren dus waarschijnlijk alleen omdat ze dat kunnen. Zo nu we dat vastgesteld hebben over naar de orde van de dag.

We hebben vannacht de treinen een groot aantal keren horen toeteren. Ze hebben ons niet wakker getoetert want dat waren we al. De caperiolen die Marian gisteren uit gehaald heeft hebben haar vannacht veel plezier bezorgd: een stijve rug en knie. Dat is ook de reden dat we vandaag de geplande wandeling naar Lake Agnes hebben moeten laten vallen. Sorry Agnes we komen later nog wel eens terug, Hoop niet dat je veel in huis gehaald hebt.

Omdat de parkeerplaats van Moraine Lake al vroeg volstond, vandaag weer vroeg op pad gegaan. Om 07.20 uur reden we weg en een kwartier later waren op de parkeerplaats bij Lake Louise. 3 jaar geleden op 10 september waren we een van de eersten om 08.20 uur. Nu moesten we goed zoeken naar een vrije plaats. Dat zou wat worden de rest van de dag. We zijn gauw naar het meer gelopen om bij het mooie zonlicht foto's te maken. Dat idee hadden er velen. De weg naar het meer leek de Kalverstraat wel. Ook hier alleen maar toeristen. We hebben bijna een uur volgemaakt met het maken van foto's en zijn toen terug gegaan naar de camper voor het ontbijt.Leuk om tijdens het eten te kijken naar die vertwijfelde gezichten die wanhopig op zoek zijn naar een vrije plaats. Als je het gisterenavond niet zo laat gemaakt had, had je nu wel een plaatsje.

Na het eten zijn we terug gegaan naar het meer. Gelukkig hadden wij de foto's al en konden we doorlopen. We zijn langs het meer gelopen. Dat is een vlakke weg en goed te doen. Dat vonden alle anderen ook minus degenen die alleen voor de foto kwamen. Die komen niet verder dan de eerste 10 meter. Aan het eind van het meer stromen diverse beekjes vanuit de bergen het meer in. We konden nu foto's de andere kant op maken en waarschijnlijk hebben we op duizenden foto's gestaan van zij die maar 10 meter ver gingen. We hebben rustig aan gedaan en toen bleek dat de weg toch wel wat steiler ging worden zijn we terug gelopen. Na afloop bleek dat we toch 7,3 km gelopen hadden.

Het was inmiddels al ver na enen dus eerst wat gegeten en toen terug naar Lake Louise het dorp. De parkeerplaats was al uren geleden vol en af en toe kon iemand erop. Tegen beter weten in reden ze toch naar boven om daar weer gelijk terug te kunnen. Een grote file. We hadden het idee op gevat om de camper in het dorp te parkeren en dan met de shuttle bus naar Moraine Lake te gaan. Daar hadden we gisteren niet alle foto's kunnen maken en dat wilden we nu gaan doen. Bleek dat er geen Free shuttle naar Moraine Lake ging. Wel naar Louise. Een taxi bedrijf had wel een shuttle daar heen maar not for free. Op zich geen probleem we konden om 15.00 uur mee maar pas om 19.00 uur terug om dat alle stoelen al bezet waren tot die tijd.

Hoewel we geen klok hebben maar wel de tijd ging ons dat toch te lang duren en zijn we, voor ons hierboven omschreven wetenschappenlijk onderzoek naar het oude station van Lake Louise gegaan. Daar was, alles nog het zelfde als 3 jaar geleden en wij dus snel klaar. We zitten nu in het zonnetje te genieten.

Morgen gaan we misschien eerst nog naar Moraine Lake en dan over de Ice Field Parkway. Deze hebben we 3 jaar geleden in 1 dag gereden naar Jasper Nu doen we er 2 dagen over. We overnachten halverwege en hebben zo meer tijd om alles te kunnen bekijken. 3 jaar geleden hebben we op de IFP de mooiste foto's gemaakt en nu willen we kijken of we dat op andere plekken ook kunnen.

U ziet en leest het vanzelf.